Penulisan Skrip Program Majalah Untuk TV 32

6 Jenis Dokumentari 1: Ekspositori, Pemerhatian dan Interaktif


Saya minta maaf sekali lagi jika saya melompat ke sana dan sini, tetapi saya menulis siri ini secara off the cuff , apabila saya mendapat idea yang perlu diturunkan segera atas kertas (atau di skrin) saya cuba terus berbuat demikian – selama lebih dua dekad dalam kerjaya penulisan, saya lebih instinctive, atau mengikut naluri tidak mengira masa atau susunan betul (ya, malangnya).

Tetapi itu adalah gaya masing-masing, dan untuk permulaan, bukan sahaja saya, tetapi dimana-mana pun, perkara bijak yang perlu kita lakukan adalah merangka dulu, merancang, meyediakan hasil kaji selidik yang sesuai dan kerja rumah lain, serta kemudiannya menulis. Apabila kita sudah mempunyai pengalaman dan pengetahuan yang cukup, anda boleh pilih cara-cara dan proses kerja terbaik dan sesuai untuk anda.

Kita lihat jenis penulisan sebelum ini di sini dan di sini, dan sebelum kita masuk melihat 6 jenis dokumentari, mari kita lihat balik definisi dokumentari mengikut wikipedia:

“...sebuah filem bukan fiksyen bertujuan untuk mendokumenkan beberapa aspek realiti, terutamanya untuk tujuan pengajaran atau mengekalkan rekod sejarah...”

Kenapa Enam Jenis?

Ketika menelusuri pelbagai laman di Internet, saya dapati bahawa kebanyakan penulis panduan skrip menggunakan dua buku daripada Bill Nichols iaitu Documentary (2001) dan Representing Reality: Issues and Concepts in Documentary (1991) sebagai rujukan. Nichols adalah seorang pengkritik filem dan pengarang pelbagai karya akademik dan juga bertanggungjawab dalam

Beliau mencadangkan bahawa terdapat perkembangan linear yang agak langsung dari dokumentari awal tahun 1930-an hingga ke hari ini, bermula dengan dokumentari expositori, berkembang secara progresif kepada gaya dokumentari pemerhatian, interaktif dan, akhirnya, refleksif.

Jadi, kesemua enam jenis dokumentari yang diklasifikasikan olehnya adalah Ekspository (Expository), Pemerhatian (Observational), Interaktif (Interactive), Puitis (Poetic), Refleksif (Reflexive) dan Performatif (Performative) seperti berikut

Enam jenis dokumentari yang diklasifikasikan olehnya adalah seperti berikut:

Ekspositori (Expository)

Ciri-ciri dokumentari jenis ekspositori adalah seperti berikut:

  • Penceritaan 'Suara Tuhan' (voice of god) langsung ditujukan kepada penonton
  • Hubungan langsung antara imej dan suara.
  • Temu bual digunakan hanya untuk menyokong hujah filem itu
  • Struktur naratif konvensional
  • Seorang narator yang juga mungkin muncul sebagai 'watak' dalam filem (seperti David Attenborough atau Michael Moore)

Mengikut penerangan yang diberi di sini, dokumentari jenis ekspositori “bercakap terus kepada penonton, selalunya dalam bentuk ulasan berwibawa yang menggunakan suara latar atau tajuk, mencadangkan hujah dan sudut pandangan yang kukuh. Filem-filem ini adalah retorik, dan cuba memujuk penonton. (Mereka mungkin menggunakan suara lelaki yang kuat dan nyaring.)

Komentari suara latar, katanya, selalunya berbunyi 'objektif' dan seolah-olah mengetahui semuanya. Imej selalunya tidak diutamakan; mereka wujud untuk memajukan hujah. Retorik itu mendesak penonton untuk membaca imej dalam cara tertentu. Dokumentari sejarah dalam mod ini menyampaikan akaun dan tafsiran yang tidak bermasalah dan 'objektif' tentang peristiwa lalu.

Contoh filem-filem ekspositori:

The Civil War (arahan Ken Burns, 1990) The Shock of the New (arahan Robert Hughes, 1980); Ways Of Seeing (arahan John Berger’s, 1974). Siri Why We Fight (1942-45) dari pengarah filem Hollywood terkenal, Frank capra.

Pemerhatian (Observational)

Disini, pembikin filem akan dengan secara ringkas dan spontan membawa penonton untuk memerhati kehidupan tanpa campur tangannya. Pembikin filem yang bekerja dalam subgenre ini sering melihat cara puisi (yang akan dibincang nanti) sebagai terlalu abstrak dan mod ekspositori sebagai terlalu didaktik (bertujuan mengajar, selalunya perkara-perkara moral).

Dokumentari jenis pemerhatian yang paling awal bermula pada tahun 1960-an; dan perkembangannya dibantu oleh teknologi yang memungkinkannya termasuk kamera ringan mudah alih dan peralatan rakaman bunyi mudah alih.

Biasanya, jenis filem ini tidak menggunakan ulasan suara, dialog dan muzik yang pada masa yang sama, atau lakonan semula. Filem-filem ini bertujuan untuk pendekatan dan keintiman, dan pendedahan watak manusia serta individu-individu dalam situasi kehidupan biasa.

Contoh filem-filem jenis pemerhatian:

High School (Frederick Wiseman, 1968); Les Racquetteurs (Gilles Groulx dan Michel Brault 1958); Gimme Shelter (Albert & David Maysles and Charlotte Zwerin, 1970); Don’t Look Back (D.A. Pennebaker's 1967). Triumph Of The Will (1934) arahan Leni Riefenstahl’s juga termasuk dalam kategori ini, tetapi ianya mempunyai elemen rekaan untuk tujuan propaganda, yang akan kita lihat di bahagian 34.

Interaktif (Interactive)

Dokumentari jenis interaktif adalah dengan terus menerus meletakan penonton di belakang kamera dan bersama pengarah serta kru-kru filem tersebut. Kita akan sedar akan kehadiran mereka di keseluruhan filem.

Di sini, pengarah filem itu sendiri akan bercakap terus dengan subjeknya, dan dia juga adalah pengarang dan di kebanyakan dokumentari, juga suara latar bagi filem tersebut. Di sini, penekanan diberi kepada monolog (suara latar) dan juga dialok, iaitu melalui pelbagai temuramah yang mungkin di rancang atau yang telah berlaku secara spontan.

Filem jenis ini memberi ruang kepada pelbagai sudut pandangan dan dengan adanya ruang tersebut, kita akan mendapat lebih lagi maklumat yang berbeza. Dan, suntingan yang dibuat adalan mengikut kesinambungan yang diperlukan (kronologi, atau struktur traditional dengan permulaan, bahagian tengah dan pengakhiran).

Yang penting di sini adalah, pembikin filem tidak akan memberi hujahan yang konkrit dan menyatakan pendiriannya dalam isu-isu yang di ketengahkan dalam filem tersebut. Kepandaiannya adalah apabila dia berjaya menyerahkan perbincangan kepada penonton dan kesimpulan dibuat sekarang perlu dibuat oleh penonton sendiri. Ya, dia boleh dianggap berjaya jika pendapatnya selari dengan pendapat penonton.

Salah satu contoh filem dokumentari interaktif adalah filem arahan Julie Shaw, Living With Michael Jackson, arahan Julie Shaw yang keluar pada tahun 2003. Lain-lain jenis dokumentari terkenal dalam kategori ini adalah Thanatorama, arahan Ana María de Jesus (2007), dan Welcome To Fine Point arahan Michael Simons dan Paul Shoebridge.

Kita akan bincang  tiga lagi jenis dokumentari, iaitu refleksif, performatif (performative) dan Puitis (Poetry)...ya puitis, pada bahagian akan datang.

Bahagian 31: Penggunaan bahasa neutral

Bahagian 33: 6 Jenis Dokumentari: Puisi, Refleksif dan Performatif, (+1)

Comments

Popular Posts