Penulisan Skrip Program Majalah Untuk TV 34
Dokumentari Expositori: Propaganda Dan Politik
Dokumentari
propaganda - Politik
Rancangan majalah
dan dokumentari semuanya mempunyai tujuan untuk berkongsi pengetahuan,
pengalaman, memberi inspirasi dan, sedikit sebanyak, pendidikan. Filem menjadi
platform terbaru, satu puncak teknologi di abad lepas dan ianya tidak terlepas
daripada tujuan kepentingan diri pihak-pihak tertentu, selain daripada untuk
kegunaan hiburan dan pendidikan.
Filem-filem
propaganda politik dari sejarah
Mari kita faham dahulu istilah “propaganda”, yang saya petik daripada portal Dewan Bahasa Pustaka: “...1. penerangan atau penyiaran (ideologi, faham, pendapat dll), ideologi atau pendapat yg dihebahkan utk mempengaruhi orang ramai, diayah: pemberontak komunis telah memperhebat kempen-kempen ~ mereka di Saigon; 2. = berpropaganda menerangkan pendapat (ideologi, fahaman dll) dgn tujuan utk mendapat sokongan drpd orang ramai: tujuan perundingan itu hanyalah utk melengah-lengahkan masa atau utk ~; 3. bp iklan barang dagangan dll;...”
Sekarang, kita
melihat contoh beberapa dokumentari daripada zaman silam dan sekarang yang
berbentuk propaganda dan juga telah berjaya dalam beberapa aspek dan dikatakan
antara yang paling berpengaruh dalam sejarah perfileman.
Salah satu filem
dokumentari yang terkenal, mungkin dikatakan seolah-olah menjadi template, atau contoh pembikinan
filem dokumentari berbau propaganda di seluruh dunia adalah adalah Triumph
Of The Will, arahan Leni Riefenstahl, atau nama asalnya dalam bahasa Jerman,
Triumph des Willens, yang keluar pada tahun 1935.
Ianya adalah mengenai “konvensyen Parti Nazi 1934 di Nürnberg yang
menekankan perpaduan parti, memperkenalkan pemimpin kepada rakyat Jerman, dan
mempamerkan kuasa Nazi kepada dunia”; pengarahnya
juga merakam acara Olimpik tahun 1938 di negara tersebut (Olympia)
dengan tujuan yang tidak lari daripada filem ini.
Ya, kita faham
sekarang betapa zalimnya parti Nazi tersebut, yang diketuai oleh seorang
diktator, pemimpin kuku besi, Adolph Hitler. Malah, ianya telah digelar satu masterpiece
iaitu karya agung oleh ahli-ahli sejarah dan mereka dalam bidang perhubungan
awam (Public Relations)kerana ia menjadi satu contoh besar di mana
propaganda boleh melalui penggunaan platform-platform seperti filem untuk mempengaruhi
minda rakyat (atau konsumer, dari segi perniagaan).
Triumph Of The
Will, telah digunakan untuk
menyatukan keseluruhan rakyat Jerman (kecuali masyarakat Yahudi) dengan satu
mesej daripada Hitler yang juga adalah penerbit eksekutif dokumentari tersebut.
“...dokumentari
dibaca berdasarkan cara penonton melihat peristiwa di skrin,” kata James
Cullen, pengkritik filem di portal Film
Magazine. “Hitler digambarkan sebagai seolah-olah Tuhan dan adalah penyelamat
rakyat Jerman berikutan kemusnahan yang dirasai negara itu selepas Perang Dunia
Pertama. Lautan peminat yang memuja menyambut Hitler dari pesawat peribadinya
menunjukkan kepadanya memberi gambaran imej yang positif dan (Hitler) terus memulakan
tugasnya membawa penonton ke arus simpati dan juga (mulanya) pemujaan
(Hitler)...”
Mesej yang berlainan pula boleh dilihat dalam dokumentari Listen To Britain (1942) oleh Humphrey
Filem tersebut berfungsi
sebagai pemberi semangat dan juga filem penerangan awam mengenai apa yang
sedang berlaku walaupun tidak memberi gambaran sebenar waktu itu. Rakyat Britain
lebih terjejas daripada Amerika Syarikat ketika itu, dan amat memerlukan
kekuatan semangat untuk melalui perang yang telah memusnahkan beberapa bangunan
dan membunuh ramai orang awam di London.
Begitu juga
dengan filem Three Songs about Lenin (Dziga Vertov, 1934), yang diterbitkan
di Rusia. Kita boleh melihat satu corak disini dimana pemimpin Rusia, Vladimir
Lenin pula, seperti Hitler, diagung-agungkan
dan ideologinya diberi tumpuan penuh, terutamanya dalam konteks pemerintahan
negara tersebut yang sudah beralih daripada kerajaan bawah naungan Raja kepada
pemerintahan berfahaman komunis
Gaya penulisan
Filem-filem ini
mendapat perhatian dunia ketika itu tetapi tidak lagi mempunyai kesan yang sama
sekarang. Biasanya filem-filem ini lebih bergantung kepada visual untuk mendapatkan
impak yang diingini daripada penonton.
Penulisan hanya
digunakan untuk merangka jalan cerita dokumentari dan ketika perlunya suara latar
untuk menerangkan apa yang berlaku. Filem-filem yang disebut di atas kesemuanya
adalah kontemporari pada masa masing-masing, jadi tidak banyak penerangan
diperlukan dari segi sejarah dan latar belakangnya.
Namun, suara
latar adalah penting jika penonton memerlukan satu guide, pemandu untuk
memberi penerangan penuh kepada apa yang sedang berlaku, dan latar belakang
personaliti-personaliti terlibat, insiden-insiden atau lokasi-lokasi yang tertera
dalam dokumentari tersebut.
Dan dokumentari
propaganda politik amat-amat bergantung kepada suara latar yang menggunakan
perkataan-perkataan dan frasa-frasa yang mempunyai kekuatan tersendiri, yang
boleh menarik perhatian penonton dengan segera serta sehingga “memukau” mereka
sehinggakan mereka percaya keseluruhan persembahan di filem tersebut.
Pada zaman
sekarang (dalam konteks lewat abad 20 sehingga hari ini) filem-filem propaganda
berbau politik tidak banyak dikeluarkan melainkan waktu pilihanraya apabila
ianya di buat dengan niat jelas untuk menyokong seseorang calon atau parti
politik. Kita juga diberitahu bahawa filem tersebut telah dibiayai oleh pihak
yang mempunyai kepentingan atas filem tersebut – jadi kita tak payah nak
melenting dan mengkritik filem-filem kempen ini dan melabelkannya sebagai
prejudis.
Di negara kita pula,
untuk filem dokumentari yang bebas (independent) kita perlua
berhati-hati kerana kita ada isu politik, dan, isu yang dipolitikkan. Perkara
kedua inilah yang selalunya menyebabkan ramai pembikin filem dokumentari di
negara kita menghadapi masalah.
Satu contoh terkenal
adalah filem arahan Amir Muhammad, Lelaki Komunis Terakhir (2006) yang telah
diharamkan tayangannya di negara kita (atas tekanan daripada sesetengah pihak,
setelah menteri penerangan pada masa itu memberi kebenaran
pada awal untuk penyiarannya).
Jadi, ini
terpulang kepada pembikin filem dokumentari yang akan datang, samada mereka
sanggup bergolak, berjuang untuk mendapatkan filem mereka di tayangkan di
negara kita dengan mengetahui kesensitifan sesuatu isu-isu dan bagaimana ada
pula pihak-pihak yang akan menghalang penyiaran filem tersebut atas tujuan
tertentu atau dengan agenda-agenda tersendiri.
Dengan tidak adanya sempadan untuk karya-karya melalui platform atas talian, kita sebagai penulis boleh menghasilkan tulisan-tulisan yang hebat, yang mampu sampai kepada sasaran dan menyuntik kesedaran dan pengetahuan yang kita mahukan untuk mereka. Tetapi ini bukan pelayaran yang mudah dengan ribut dan lautan bergelora yang boleh muncul dalam bentuk protes, larangan, dan reaksi sesetengah puak yang cepat melenting – dan jika pengkarya seperti Amir Muhammad masih lagi boleh menghasilkan filem-filem yang provokatif dan matang, maka kita pun boleh berusaha seperti beliau.
Bahagian 31: Penggunaan bahasa neutral
Comments
Post a Comment