Penulisan Skrip Program Majalah Untuk TV 23



7 Jenis Penulisan Berguna Untuk Skrip Majalah - 1

7 jenis penulisan ini saya ambil daripada panduan disini yang bertujuan untuk penulisan rencana dan lain-lain, tetapi saya ingin gunakan apa yang berfaedah daripada teknik ini untuk penulisan skrip dokumentari atau program majalah. Ketika saya menulis skrip untuk Skup Jurnalis, perkara yang paling membantu saya adalah pengalaman menulis berita dan rencana ketika bekerja untuk majalah-majalah fizikal dan portal atas talian.

Walaupun panduan yang diberi dalam pautan tersebut lebih sesuai untuk sekolah dan rencana suratkhabar, penggunaannya tidak lari daripada teknik-teknik yang boleh kita gunakan untuk penulisan dokumentari dan majalah. Mari kita lihat jenis-jenis penulisan tersebut.

Naratif

Lazimnya penulisan secara naratif adalah untuk menceritakan kisah berdasarkan pengalaman penulis tersebut. Untuk dokumentari dan program majalah, pengalaman di sini merujuk kepada pengetahuan yang disimpan, penggunaan pengetahuan tersebut, dan aplikasinya dalam hidup sendiri.

Jika subjek yang dibincangkan dalam program tersebut mempunyai ciri-ciri atau latar belakang yang bertindih - jika tidak sama - dengan pengalaman kita, atau pengetahuan yang kita sedia ada, maka gunakanlah cara bercerita, naratif, ketika menulis.

Selalunya, jika maklumat yang dipetik adalah daripada kaji selidik, cara tulisannya akan nampak kering, tidak berwarna. Penulisan yang diambil daripada pengalaman sendiri adalah seperti anekdot – kisah ringkas tentang sesuatu kejadian. Ianya tidak akan nampak teknikal dan tegar, dan penonton akan lebih tertarik.... sejak zaman purba kita suka mendengar cerita orang lain, kan? 

Deskriptif

Panduan tersebut menggunakan unsur ini untuk penulisan esei yang berdeskriptif – penuh berwarna, penuh bercorak – bagi sesiapa yang tidak dapat melihat, tetapi dapat mendengar dan menggambarkan apa yang sedang di bincang. Penulisan seperti ini amat popular di radio, ketika zaman drama dan rencana-rencana di mana penyampai (ini zaman pra-DJ) akan memberi gambaran keadaan, dan situasi untuk memulakan sesuatu drama.

Ini lebih dapat dilihat melalui ketika penyampai tersebut membuat eksposisisi (penerangan mengenai senario, latar belakang sebelum sesuatu adegan bermula). Kita gunakan teknik ini ketika kita menyambung apa yang dibawa oleh watak – dan dalam dokumentari, oleh subjek yang di temu ramah. Mungkin ada tempat dalam perbualan tersebut di mana mereka terlepas beberapa fakta penting, atau mereka memberi sesuatu maklumat yang memerlukan lebih penerangan.

Jika bukan selepas, kita boleh menyediakan penonton dengan maklumat yang berkaitan sebelum kita masuk ke perkongsian oleh subjek. Ini adalah agar penonton dapat memahami perkongsian subjek dengan lebih mudah kerana kini kita sudah mempunyai pengetahuan mengenai perkara-perkara yang lebih kompleks yang bakal dikongsi oleh subjek wawancara. 

Ekspositori

Seperti yang dinyatakan di portal tersebut, penulisan ekspositori mengemukakan fakta dahulu. Ekspositori sendiri bermaksud penerangan yang jelas dan terperinci. Kesemua yang disampaikan mestilah berdasarkan bukti fakta semata-mata, bukannya berdasarkan pendapat (yang akan kita bincangkan kemudian).

Penulisan berunsur ekspositori menunjukan bahawa episod tersebut telah melalui proses kaji selidik yang mendalam dan bukanlah spekulatif. Ianya berbalik kepada 5WH yang disebutkan dalam bahagian awal blog ini (Why, What, When, Where, How – kenapa, apa, bila, mana, bagaimana).

Kesemua (atau hampir kesemua) soalan tersebut perlu dijawab ketika penyampaian eksposisi, terutamanya apabila visual menunjukan sesuatu bukti, atau kita mendengar kenyataan melalui wawancara.

n   -----

Ketiga-tiga unsur ini adalah lebih kepada maklumat-maklumat, data, anekdot yang menguatkan lagi temu ramah yang di buat, yang memberi kredibiliti kepada kenyataan mereka dan juga untuk episod tersebut secara keseluruhan.

Kita sambung pada bahagian seterusnya untuk melihat isu “persuasif” (memujuk), “perbandingan dan pembezaan”, penulisan “reflektif”, dan juga  pendekatan “personal”. - RKP

Bahagian 22: Sintaksis, artikulasi dan gaya

Bahagian 24: Persuasif,perbandingan dan pembezaan, reflektif dan personal

Comments

Popular Posts