Penulisan Skrip Program Majalah Untuk TV 29

Wawancara dan persiapan

Damon Weaver, penemuramah termuda bekas Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama.


Penafian: Saya akan gunakan terma “temu bual” dan “wawancara” mungkin secara bergantian (interchangeably), maksudnya lebih kurang seakan-akan… kalau ada yang protes, sila hubungi saya. Saya masih mahu menggunakan panduan daripada Ken Burns dan gabungkan pengalaman saya sendiri dalam bahagian ini dan seterusnya.

Penafian 2: Ini hanya untuk penulis skrip yang juga bertanggungjawab atas kaji selidik. Tetapi, penulis skrip cerita fiksyen juga masih perlu melakukan kaji selidik...kan?

Kita sambung sedikit isu kaji selidik, tetapi kini dengan persiapan sebelum kita merakam wawancara dengan tetamu atau personaliti yang akan muncul dalam rancangan dokumentari atau majalah yang dalam proses skrip.

Mulakan secara umum

“Pembuat filem dokumentari selalunya bermula dengan soalan yang agak umum dan terbuka dalam usaha untuk mendapatkan subjek mereka menjawab soalan dengan lebih bernas,’ kata Burns. Seperti mana-mana pertemuan, kita mula dengan “small talk”, bual-bual kosong, supaya subjek kita selesa sedikit dahulu sebelum mereka serius menjawab soalan-soalan lain.

Kita boleh berbincang latar belakang subjek itu sendiri, dan semestinya dari situ subjek akan menyentuh isu-isu yang menjadi tema projek, tetapi kita tidaklah perlu terus memulakan soalan-soalan bercorak interogatif -  mereka akan tergamam atau, mungkin terus membisu. “Bermula dengan soalan temu bual yang luas ini selalunya boleh membawa kepada jawapan yang lebih kompleks dan bernuansa (lebih halus daripada isu atau makna sebenar) sebaik sahaja anda mula bercakap tentang topik wawancara tersebut,” kata Burns.

Disini saya berterima kasih kepada pengalaman saya sendiri di bidang media sebelum ini, kerana saya melalui pelbagai platform (bercetak, elektronik dan atas talian) untuk TV, majalah, suratkhabar menulis untuk lain-lain jenis pembaca. Ini menyediakan saya untuk membuat warm-up sebelum sesi wawancara di program tesebut.

Kekalkan fleksibiliti

Apabila perbualan dan perbincangan sudah mula rancak atau bercabang, kita perlu kekalkan fleksibiliti di mana subjek anda berhak untuk menjawab atau memberi maklumat yang tidak berkaitan dengan soalan anda. Ingat, walaupun nampak seperti ianya membuang masa, persekitaran, tujuan dan kehadiran kita di depan mereka akan secara tidak langsung membawa balik perbincangan ke trek asal.

Dan, janganlah terlalu tegar dengan soalan-soalan anda. Soalan yang sama boleh ditanya balik dengan cara yang lain. Dalam rancangan Skup Jurnalis, masalah saya adalah peranan saya sendiri sebagai wartawan program tersebut, menemuramah wartawan-wartawan pula. Ianya agak unik sedikit, saya sendiri rasa tidak pasti – apa yang boleh saya tanya mereka dari latar belakang saya sendiri? Tetapi, selagi mereka adalah sumber maklumat bagi skrip yang perlu saya sediakan, saya terus sahaja dengan perbincangan dan soalan-soalan yang membantu saya dalam kerja-kerja tesebut.

Jika pada kali pertama, soalan “kenapa anda tidak membuat liputan mengenai insiden tersebut” tidak dijawab, kita boleh tanya balik, “pada masa insiden berlaku apakah fokus liputan anda ketika itu”.

Kekalkan minat, dan tumpuan tamu anda kepada subjek dan tema yang dibincangkan. Jika subjek anda sudah mula tidak selesa dengan perkara itu atau tidak dapat menjawab soalan, teruskan ke soalan anda yang seterusnya dan lakukan bulatan kembali ke soalan awal dan seterusnya. “Matlamatnya,” mengikut Burns, “ adalah bukan untuk menyemak senarai soalan yang telah dirancang, tetapi untuk mewujudkan keadaan yang sesuai untuk mendapatkan jawapan yang hebat dan memastikan subjek anda terlibat (dengan sesi tersebut).

Elakkan soalan ya-atau-tidak.

Ini bukan sesi mahkamah, dan anda tidak perlu menujukan soalan yang hanya memerlukan mereka jawapan ya atau tidak. Kita perlukan jawapan atau repon yang terus daripada pengalaman dan pemikiran mereka yang telus, dan tidak berprejudis.

Soalan interogatif yang memerlukan jawapan “ya” atau “tidak” selalunya membuat mereka tidak selesa dan mereka akan membentuk jawapan mereka agar respon tersebut sesuai dengan agenda kita pula – kita akan dapat apa yang kita mahu, tetapi ianya tidaklah jujur atau tepat.

Burns beri satu contoh berguna seperti, daripada bertanya "adakah anda membesar di New York?" anda boleh bertanya, "bagaimana rasanya membesar di New York?"

Jangan ada prasangka/andaian awal

Mengikut Burns, jika barisan soalan kita tidak ke mana, jika kita masih lagi tidak mendapat respon yang diharapkan, ini mungkin disebabkan kita terlalu dipandu oleh prasangka atau andaian mengenai apa yang boleh kita dapatkan daripada subjek kita. Di sini, kita kena mundur selangkah.

“Dengar apa yang subjek anda benar-benar ingin bincangkan, dan kemudian berimprovisasi (tanya soalan secara spontan),” katanya.

Selalunya ia berlaku disebabkan kita tidak mempunyai latar belakang yang mencukupi mengenai tetamu/personaliti, atau kurang mengenali kerja-kerja mereka yang perlu dibincangkan dalam rancangan tersebut.

Walaupun kita sudah tahu apa yang perlu ditanya daripada subjek kita berdasarkan kerjaya, latar belakang dan penglibatan mereka dengan subjek dibincangkan, kita tidak harus menghadkan soalan kita dengan apa yang kita tahu tentang mereka.

Kadang-kadang kita belum tahu lagi apa yang boleh dikongsikan oleh mereka, yang mungkin akan tidak berguna untuk episod tetapi untuk subjek lain di episod akan datang, atau projek-projek lain

Ingat, walaupun kita tidak mahu bazirkan peluang temu bual dengan perbincangan yang tidak kena mengena, pada masa yang sama kita akan mungkin lihat sesuatu perkara/isu/anekdot yang muncul dalam perbualan yang mungkin berguna pada masa hadapan. Maka, kita boleh menggunakannya bila tiba masa untuk  kandungan-kandungan yang berkaitan dan memanggil mereka balik untuk perbincangan selanjutnya.

Tetamu kita pun akan rasa bersemangat dan ingin bekerjasama dengan kita pada masa akan datang, dan boleh mengenalkan kita kepada personaliti-personaliti lain, dan kita boleh meluaskan rangkaian perhubungan kita.

Bahagian 28: Pengendalian Subjek Yang Tidak Lengkap

Bahagian 30: Persediaan di sebelah pagar

Comments

Popular Posts