Penulisan Skrip Program Majalah Untuk TV 30


Wawancara dan persiapan 2: Di Sebelah Pagar

Jika kita perlu buat persiapan untuk wawancara dengan tetamu episod/rancangan tertentu, kita juga kena faham bagaimana mereka pula akan membuat persiapan menghadapi kita atau sesi penggambaran. Ini akan membolehkan empati di bahagian kita dan akan menyenangkan lagi keseluruhan proses untuk kedua pihak penerbit rancangan dan tetamu yang akan hadir untuk penggambaran.

Kaji selidik

Sebagaimana kita sebagai penulis skrip membuat kaji selidik sendiri, tetamu kita juga perlu menyediakan diri walaupun kita hanya ingin mengetahui apa yang dia sudah tahu!

Ya, mereka akan membuat kaji selidik mereka sendiri, iaitu mengenai tema/subjek yang akan dibincangkan dan juga mengenai kita dan latarbelakang kita. Pada masa ini, kita sendiri (jika kru kecil) atau pengurus produksi sudah menghubungi mereka dan sedang mengurus masa dan sebagainya. Dalam komunikasi mereka akan meminta atau ingin tau beberapa perkara, iaitu: 

  • Subjek yang akan dibincangkan
  • Latarbelakang produksi
  • Tema rancangan
  • Orang penting yang terlibat 
  • Lain-lain tetamu yang bakal dijemput

Perkara perbincangan

Walaupun perbincangan berkisar kepada tema dan subjek utama, disini, mereka akan (atau menggunakan kesempatan untuk) cuba untuk memasukan mesej utama mereka. Bergantung kepada bidang mereka dan juga organisasi dan misi-misi yang diwakili oleh mereka – inilah masa yang boleh mereka gunakan untuk memasukkan mesej-mesej persendirian mereka walaupun kadang-kadang tidak kena mengena dengan program kita.

Perkara ini boleh diuruskan sewaktu proses penyuntingan. Namun, adalah tanggungjawab kita untuk terus menarik balik, atau memesong, arus perbualan ke topik perbincangan (selalunya ia adalah tanggungjawab pengarah, tetapi di program Skup Jurnalis, saya tidak berhenti dengan kerja kaji selidik; dan dengan adanya saya ketika penggambaran, saya dapat mengawal aliran keluar maklumat daripada tetamu yang cukup untuk saya gunakan ketika menulis skrip draf akhir nanti.

Jika saya dapati mereka keluar tajuk, saya akan dengan perlahan membawa balik mereka ke subjek asal, atau pada titik perbincangan dari mana perbualan sudah mula memesong. Namun, kita perlu bersedia dengan pelbagai cara atau daya (atau pedaya) mereka untuk cuba memasukan naratif sendiri yang mungkin tidak selari atau langsung tidak menyentuh tema dan subjek yang dibincangkan. Kita kena bersedia dan mencari jalan yang paling aman dan berdiplomatik mungkin untuk menarik balik mereka ke landasan yang betul.

Atau...potong sahaja perbualan dua hala dan memberitahu pengarah bahawa perbincangan sudah tidak lagi relevan kepada taruk pada hari tersebut. Ini mungkin akan mengecewakan tetamu kita, tetapi kita kena berpegang kepada komitmen kita untuk memberi kandungan terbaik untuk program kita.

Penyediaan soalan-soalan

Jawapan spontan adalah selalunya terbaik untuk paparan media, samada cetak atau elektronik. Itu sebabnya walaupun adanya sidang media, wartawan-wartawan akan menyerbu mereka yang berkaitan  untuk mendapatkan ulasan (sound byte – komen daripada mereka) dan mereka akan memberi komen yang lebih spontan, off-the-cuff iaitu luahan tanpa gesaan.

Untuk wawancara, ya, kita boleh dapatkan respon sebegitu. Ada tiga jenis responden dalam hal ini... atau lebih, tapi saya kategorikan kepada tiga di sini. 

  • Mereka yang segan – bukan malu, tetapi mungkin terikat dengan tugasan mereka dan tanggungjawab mereka di sesuatu organisasi atau jabatan dan tidak mempunyai kebenaran (clearance)  untuk mendedahkan maklumat-maklumat tertentu. 
  • Mereka yang terlalu (atau terlebih) bersemangat, sanggup berbincang apa pun subjek dan boleh cepat lari daripada subjek. Selalunya golongan ini tidak menyiapkan diri mereka dan berpengalaman dalam pengendalian pihak media.
  • Mereka yang memang tidak dapat siapkan diri kerana tidak ada pengalaman langsung.

Penggunaan bahasa teknikal dan istilah-istilah

Ini adalah penting, amat penting untuk perbincangan kita, kerana bahasa teknikal dan istilah – istilah yang digunakan adalah tepat dengan pendapat mereka dan mereka tidak perlu sibuk mencari makna dan perkataan yang sesuai untuk penonton.

Disini, kita boleh meminta mereka menjelaskan kemudian maksud istilah yang kita boleh masukan sebagai informasi sorotan ketika menyunting, dan jika tetamu boleh menjelaskan istilah dan memberi anekdot yang berpadanan dan menarik untuk penjelasan, ianya mungkin berguna sebagai kandungan rancangan kita (buta masa sekarang atau untuk kegunaan masa hadapan).

Oleh itu, jangan halang mereka sebelum penggambaran untuk tidak menggunakan bahasa dan istilah tersebut kerana ianya boleh melemahkan semangat mereka dan kita tidak boleh mengeluarkan pendapat/ulasan yang terbaik daripada mereka. Kita sentiasa perlu beri mereka kebebasan untuk bersuara, memberi pandangan dan pada masa yang sama menjadi guide, membawa mereka ke arah yang betul yang memberi faedah kepada rancangan dan seterusnya kepada penonton..

Bahagian 29: Wawancara dan persiapan

Bahagian 31: Penggunaan bahasa neutral

Comments

Popular Posts