Penulisan Skrip Program Majalah Untuk TV 12
Kebanyakan penulis skrip rancangan dokumentari dan majalah selalunya juga adalah golongan pengkaji selidik. Mungkin mereka mempunyai penolong atau, bagi projek yang besar, sekumpulan penyelidik. Dan mereka - dalam perhubungan perantaraan menyediakan skrip dan “mencerahkan” penonton dengan pengetahuan baru - perlulah sentiasa berada di hadapan dengan fakta-fakta dan maklumat sampingan yang sedia ada untuk digunakan bila-bila masa.
Kian hari, penonton-penonton filem dan TV
sudah lebih arif dengan pengetahuan mengenai dunia di sekeliling mereka dan
juga luar zon selesa mereka. Terutamanya pada zaman ini, mereka mempunyai akses
kepada informasi dan pelbagai trivia di tapak tangan mereka.
Oleh itu, walaupun kita sudah mempunyai
pelbagai bahan-bahan rakaman, gambar-gambar hasil kaji selidik untuk episod
yang sedang diterbitkan, adakah ianya cukup untuk sebagai pendedahan untuk
penonton? Yang penting, sanggupkah mereka menerima segala bahan yang dipaparkan
sebagai penyokong cerita yang ingin kita sampaikan dalam rancangan tersebut?
Ingat, cereka dalam filem berbentuk
fiksyen juga perlukan pelbagai insiden, bukti dan situasi untuk menyokong
kemahuan mereka dalam membentuk sesuatu watak untuk fahaman penonton. Penonton perlu
percayai watak tersebut sebagai “real”, benar', dan ini hanya boleh dicapai
dengan sokongan kesemua faktor-faktor itu.
Sebagai penulis, kita perlu sering peka
dengan sejarah secara umum. Setiap perkara, barangan, emosi, mempunyai
sejarahnya tersendiri. Dengan pengetahuan sejarah-sejarah ini, kita boleh
menulis dengan mudah, dengan lebih keyakinan. Dan keyakinan ini perlu timbul
dalam penulisan, baru penonton akan menerima apa yang kita mahu nyatakan dengan fikiran
terbuka.
Masalah informasi tidak lengkap
Seperti yang saya nyatakan dalam catatan
sebelum ini, bahan-bahan kaji selidik untuk episod berkenaan dengan Skandal
Watergate* berlimpahan sehingga saya terpaksa mengambil masa untuk mengambil
apa yang sesuai.
Bagaimana pula dengan subjek-subjek di
mana bahan-bahan sokongan sukar untuk dicari? Malah, saya menghadapi masalah
tersebut di mana terdapat beberapa kes yang saya paparkan dalam rancangan
tersebut tidak banyak maklumat latar belakang yang dapat diperolehi.
Dalam negara, kita boleh menghubungi
sesiapa yang mungkin mempunyai pengetahuan atau bahan-bahan berkaitan mengenai
subjek tersebut. Tetapi, melainkan mereka muncul sendiri dalam episod tersebut
untuk mengesahkan fakta-fakta, kita perlukan bukti-bukti yang lebih kukuh -
lebih-lebih lagi bagi subjek luar negara.
Dan ini yang kita buat untuk episod
berkenaan dengan penyamun Veerappan di India, dimana kita berjaya mendapatkan
wartawan, R. Gopal, yang menemu ramah penjenayah tersebut untuk berkongsi
pengalaman mengenai pertemuannya dan ianya cukup bagi penonton untuk menentukan
kesahihan kesemua fakta-fakta yang dikemukakan dalam rancangan tersebut.
Pengukuhan dengan bukti
Namun, kita tidak akan dapat nasib yang
sama di mana mereka yang terlibat boleh di bawa masuk untuk memberi penerangan.
Kita boleh melihat persekitaran insiden-insiden atau subjek yang hendak
dibincangkan, kerana latar belakang juga memainkan peranan penting.
Jika kita lihat Skandal Watergate itu
sendiri, kita boleh berbincang sedikit mengenai rakyat Amerika Syarikat ketika
itu (tahun 70as) yang sudah “menyampah” dengan kepemimpinan Presiden Nixon
kerana pelbagai masalah seperti perang Vietnam dan kenaikan harga minyak dan
sebagainya.
Ini menyebabkan mereka sanggup menerima
hasil penyiasatan wartawan Washington Post yang melakarkan beberapa watak-watak
di tahap kepimpinan sebagai penjenayah. Ini boleh dibincangkan kerana ianya
membantu mengetengahkan keberkesanan penyiasatan wartawan tersebut.
Kita juga membincangkan sedikit tentang
sejarah kewartawanan penyiasatan di Amerika Syarikat sebelum ini, di mana
pernah wujud insiden-insiden dan skandal-skandal yang dibongkar, tetapi inilah
kes terbesar yang di negara tersebut yang disiasat oleh media – dan penambahan
fakta-fakta berkenaan dengan media negara tersebut adalah berpatutan.
Kita juga boleh membincangkan kesan-kesan
daripada insiden, atau impak subjek-subjek yang dibincangkan secara
meluas. Kita boleh beri banyak latar
belakang tetapi janganlah keterlaluan sehingga lari daripada fokus cerita yang
hendak disampaikan.
Kesemua ini akan memberi kepentingan
kepada perkara yang ingin kita bincangkan dalam dokumentari atau episod
rancangan majalah. Ini menambahkan lagi pengetahuan penonton tanpa mereka
meninggalkan ruang tamu, atau buat semakan. Tetapi ingat selalu,
penonton-penonton bukanlah kurang bijak, tetapi, suka dimanjakan dengan
maklumat tambahan - terutamanya di zaman Big Data ini.
*Skup Jurnalis yang diterbitkan untuk RTM.
Bahagian 11: Penyediaan Treatment
Bahagian 13: Kerjarumah sebelum wawancara
Comments
Post a Comment