Penulisan Skrip Program Majalah Untuk TV 11


Penyediaan treatment

Saya meminta maaf jika kelihatan keliru sedikit dalam penyampaian pengalaman dan pengetahuan berkaitan mengenai penulisan skrip program majalah ini.

Kadang-kadang perkara yang perlu diketahui dahulu saya sampaikan kemudian, seperti kali ini. Saya hanya mencatatkan kesemua ini mengikut naluri (instinctive), jadi bersabarlah dengan saya ya.

Treatment

Saya tak dapat perkataan yang sama dalam B.M, jadi harap boleh diizinkan saya menggunakan perkataan yang sama.

Bagi skrip fiksyen, selalunya treatment akan di tulis dahulu setelah cerita disetujui oleh mereka yang terlibat dalam pengambilan keputusan. Ianya adalah jalan cerita yang terus terang dalam penyampaiannya. Ianya akan terus menceritakan apa yang akan dilihat oleh penonton secara ringkas, tiada dialog atau deskripsi yang berlebihan.

Dari segi program majalah dan dokumentari, masalahnya kita tidak tahu apa yang bakal direkod dalam penggambaran, siapa yang akan dikemukakan untuk temu ramah dan sebagainya.

Seperti yang disebut dalam disini, penulisnya nampak bahawa ramai pembikin filem dokumentari berpendapat bahawa penulisan skrip bercanggah dengan idea perfileman dokumentari:

“Dalam tesis kedoktoran saya (Aaltonen 2006), saya perhatikan bahawa ramai pembuat filem dokumentari mendapati penulisan skrip agak tidak sesuai dengan idea filem dokumentari itu (sendiri).1 Menurut mereka, skrip tidak boleh ditulis, kerana anda tidak boleh mengetahui terlebih dahulu apa yang akan berlaku....”

Kita kena menulis apa yang akan bakal dilihat (dan didengar) oleh penonton. Skrip tersebut sepaturnya sudah menarik perhatian kita sendiri dalam kepala kita sebelum ianya boleh diturunkan di atas muka surat.

Senaraikan

Kemudian, senaraikan kesemua subjek-subjek yang boleh dibincangkan mengikut tema yang dipilih untuk majalah atau dokumentari tersebut. Kita boleh bermula dengan jalan cerita yang dimulakan dengan suara latar, dan menganggarkan di mana temu ramah akan menambah maklumat atau memberi gambaran yang lebih mendalam subjek tersebut.

Kita juga perlu nyatakan babak-babak yang sesuai disampaikan melalui lakon semula dan ianya perlu berpatutan dengan qualiti dan juga anggaran kos produksi. Janganlah sampai ada adegan kereta meletup dan bangunan runtuh, nanti meletup bajet sedia ada, dan seluruh projek boleh runtuh.

Kita perlu bayangkan jalan cerita yang kita mahu sampaikan dan tunjukan apa yang akan berlaku dalam kaca TV penonton.

Disebabkan tiada banyak bahan rujukan atau artikel berkenaan perkara ini terutamanya dari segi bagaimana ianya dipraktikkan dinegara kita, saya terpaksa mencipta cara saya sendiri. Jadi, saya mengikut struktur setiap skrip, samaada pentas atau filem, yang mempunyai struktur bab (SCT) seperti berikut (dua contoh berlainan):


Mengikut tema, subjek, situasi, dan penonton sasaran, kita boleh menyusun fakta-fakta, maklumat-maklumat dalam treatment kita.

Selitkan temu ramah di tempat yang sesuai, kerana tatkala saat treatment ini dikemukakan kita sudah tahu siapakah yang akan menjadi (atau jika kita sudah ada merakam temu ramah sebelum ini dan mempunyai simpanan rakaman-rakaman temuramah yang bakal atau boleh digunakan).

Dibawah adalah contoh treatment yang saya buat untuk satu episod yang kemudiannya ditolak oleh pihak penyiaran, berkenaan dengan pembunuhan seorang ratu cantik di zaman 70an

Episod X: Pembunuhan Ratu 

Pembawa Acara : (Suara Latar belakang)

Tetamu:

XXXX Wartawan Suratkhabar XXX

YYYYYY Wartawan, Suratkhabar YYY

XYZ123  (pensyarah dan pengarang buku)

XYY 123 (Pakar Psikilogi)

Pelakon Tambahan untuk lakunsemula.

Act 1

Pengenalan

1. Kita mendekati dunia pertandingan ratu dari zaman dahulu dan apakah tujuan sebenarnya (untuk menonjolkan kecantikan kaum hawa, dan juga dieksploitasi oleh syarikat-syarikat barangan kecantikan untuk menjual produk dan perkhidmatan mereka).

2. Kita ke zaman 70an apabila Malaysia mula mengalami satu revolusi kebudayaan baru, dengan masuknya budaya barat dan pertandingan ratu cantik menjadi satu daripada yang amat popular ketika itu.

3. Kita mendengar sedikit melalui wartawan veteran berkenaan peliputan aktiviti sebegini ketika itu dan respon di kalangan pembaca.

4. Tetapi, dunia glamour ini bergegar bila pada 1979, rakyat Malaysia dikejutkan dengan berita pembunuhan seorang ratu cantik Jean Perera.

Act 2

Kandungan.

1. Pada tahun 1971 Jean Perrera telah menjadi Ratu Cantik negeri Sembilan dan seterusnya menjadi Ratu Cantik Malaysia.

2. Dia berkahwin dengan S. Sinnappa, yang kemudiannya mati dalam satu kemalangan, meninggalkan janda dengan tiga beranak.

3. Ketika itu, dia dikatakan mempunyai hubungan rapat degan abang iparnya, Kathigesu, yang dimulakan oleh Kathigesu sendiri yang lama mempunyai hasrat terhadap Perrera.

4. Tetapi pada tahun 1979,  Perrera  ditemu mati, ditikam beberapa kali, di jalan raya dengan Kathigesu bersamanya, dalam keadaan tidak sedar diri.

4. Kita mendengar daripada wartawan veteran berkenaan dengan isu ini, apakah reaksi pembaca-pembaca berita pada masa tersebut terhadap peristiwa ini.

5. Dari pihak polis kita mendapat tahu bagaimana mereka mensyaki bahawa ada sesuatu yang tidak kena dengan insiden ini, dimana Kathigesu sendiri telah membunuh Perrera.

6. Kathigesu telah ditahan atas tuduhan pembunuhan, dan kemudiannya dibebaskan dengan apabila seorang saksi mengambil balik kenyataan awalnya.

7. Walaupun begitu, media tidak mendiamkan diri dan mula menyiarkan berita perhubungan tiga segi antara Kathigesu, Perera dan seorang lagi yang mempunyai hubungan sulit dengan Perera, seorang doktor dari Sri Lanka.

8. Dalam pada itu, saksi yang menarik balik kenyataan itu di tahan kerana menipu dalam pembicaraan, manakala Kathigesu pula telah keluar dari penjara selepas dua tahun dan empat bulan.

Act 3

Penutup

1. Kita melihat melalui wartawan veteran, bagaimana kes yang sulit ini dilapurkan ketika itu dan respon pembaca-pembaca dan apakah kesimpulan yang diambil ketika itu.

2. Kita juga mengambil pendapat penganalisa dan lain pakar berkenaan dengan apakah yang mungkin telah berlaku pada masa itu.

3. Kita melihat dari pelbagai lakon-semula melalui teori-teori yang dikemukakan melalui wawancara ini.

4. Penonton sendiri diberi ruang untuk memikir apakah kemungkinan motif sebenar didalam pertelingkahan perhubungan diantara Perera, Kathigesu, dan doktor dari Sri Lanka.

Kad Penutup dan montag.

Bahagian 10: Kepentingan VO

Bahagian 12: Fillers

Comments

Popular Posts