Penulisan Skrip Program Majalah Untuk TV 22
Mari kita
berbincang perkara yang teknikal sedikit kali ini dan biasanya perkara yang dibentarkan
disini bukanlah sesuatu yang boleh dihafal seperti sifir atau formula dan
digunakan pada masa-masa tertentu. Pembacaan yang kerap, dan melalui penontonan
dokumentari-dokumentari dan program majalah, dan juga pengamatan naratif
melalui suara latar atau hos, akan memberi kita kefahaman mengenai kepentingan sintaksis,
artikulasi dan gaya. Apa benda alah semua ni?
Sintaksis
Jadi, kita tahu
bahawa pembinaan ayat dalam skrip tidaklah seperti penulisan rencana, tetapi
mungkin lebih dekat kepada berita.
Dalam dokumentari
dan program majalah, kita akan melihat imej dalam pergerakan. Penyuntingan
zaman sekarang adalah pantas, imej yang sama tidak akan berlama-lama di skrin,
ianya akan berubah. Dan begitu juga naratif latar belakang kita yang terpaksa menceritakan
sesuatu yang baru.
Dan, setiap ayat
yang ditulis dan disuarakan mesti mempunyai subjek yang dibincangkan dan juga predikat,
iaitu apa yang tengah dilakukan. Saya faham, kita sedang berbalik kepada pendidikan
tatabahasa zaman sekolah, tetapi inilah yang boleh menolong mengelakkan banyak kekeliruan.
Ini adalah amat,
amat penting bagi proses penulisan skrip kerana kita menghimpit dan
menyampaikan seberapa banyak maklumat yang kita boleh dalam masa yang singkat.
Artikulasi
Maksud utama
artikulasi adalah lebih kepada proses menyebut dan bunyi... tetapi dalam penggunaan
ayat, ianya adalah mengenai penyataan idea dengan jelas dan berkesan dalam pertuturan atau, untuk penulis-penulis seperti kita, penulisan itu sendiri. Disebabkan artikulasi ini adalah terus berkenaan dengan kemahiran pertuturan, ianya amat penting dalam penulisan kita kerana ianya adalah untuk telinga penonton. jadi penulisan kita mesti mempunyai
sifat-sifat artikulasi yang sesuai untuk vokal.
Berkenaan dengan subjek ini, kita tahu bahawa antara kemahiran penting seseorang jurujual adalah artikulasi. Tanpa penjelasan yang tepat, terang dan yang boleh memberi bakal pembeli gambaran yang betul mengenai produk atau servis, semua usaha mereka adalah sia-sia.
Tugas kita sama juga seperti jurujual tersebut, kita “menjual” informasi dan penerangan kepada penonton dan berharap agar mereka “membeli” apa yang ditawarkan oleh kita. Ini yang membolehkan kita mendapatkan perhatian mereka di segmen-segmen, dan seterusnya, episod-episod yang akan datang.
Dalam usaha memaksa masuk banyak fakta dan mesej, kita kadang-kadang boleh mengelirukan penonton. Dan
disebabkan kita mempunyai jangkamasa terhad dan pada masa yang sama perlu
memberi penerangan yang sesuai, kita boleh singkirkan perkara-perkara yang
kurang penting. Kita terpaksa korban beberapa maklumat – asalkan penyampaian
kita cukup untuk memberi penerangan mengenai apa yang berlaku di skrin dan
latar belakangnya.
Gaya
Ya, gaya, mutu,
keunggulan – kata slogan iklan produk-produk Dunhill zaman 80an. "Gaya" disini merujuk
kepada “suara” yang telah pun kita bincangkan di bahagian sebelum ini. “Gaya”
dalam penulisan untuk bacaan adalah lebih visual dalam cara penyampaian dan
selalunya ia ditulis dengan cara unik, yang menjadi “prosa tandatangan” (signature
prose) yang membolehkan kita mengecam siapa penulisnya.
Dalam skrip
dokumentari dan rancangan majalah pula, "gaya" ini merujuk kepada tema keseluruhan
projek tersebut. Bagi rancangan Skup Jurnalis, saya bernasib baik kerana dapat mengekalkan cara penulisan
seperti berita kerana ianya adalah secara terus menerus berkenaan dengan kewartawanan
penyiasatan.
Jika anda menulis
untuk rancangan bertemakan sains, maka gaya yang ditampilkan bolehlah bercorak
teknikal dan “suara” yang perlu didengar oleh penonton adalah lebih kepada
seorang pakar teknikal atau ahli sains – mungkin dingin dan tidak beremosi,
dengan perkataan-perkataan yang bersifat sedemikian – tetapi ingat, penonton yang penting
di mana-mana produksi. Jika kebanyakan penonton sasaran adalah mereka yang
terlibat dalam bidang sains atau minat sains, maka bolehlah kita gunakan
penyampaian yang lebih memenuhi “citarasa” mereka.
Dalam sastera, “gaya”
juga merujuk kepada suara yang didengar oleh pembaca ketika mereka mengamati
tulisan pengarang tersebut. Ada yang menggunakan bahasa berbunga-bunga, dengan ayat
yang panjang lebar. Ada pula (yang dipopularkan oleh penulis Amerika Syarikat, Ernest
Hemingway) yang menggunakan ayat-ayat yang pendek, dan padat.
Pemahaman
Ya, semuanya bermuara
kepada pemahaman penonton – mereka perlu menerima dengan senang apa yang kita
sampaikan di skrin melalui skrip, dan skrip yang ditulis samada untuk hos rancangan dan terutamanya
untuk suara latar perlulah mampu menarik perhatian penonton dan membuat mereka
mahukan lebih. Mereka akan cukup tertarik untuk menuntun episod yang akan
datang. - RKP
Bahagian 21: Semakan ARMS dan CUPS
Bahagian 23: 7 Jenis Penulisan Berguna
Comments
Post a Comment