Penulisan Skrip Program Majalah Untuk TV 15

 

Pendakwahan dan Perkongsian

Saya menggunakan perkataan pendakwahan untuk perkataan Bahasa Inggeris “preaching” bermaksud, penyebaran sesuatu mesej yang dipercayai oleh sendiri bertujuan untuk menukar fikiran si pendengar atau penerima mesej ini, supaya mereka juga mengikut ajaran, moral, tujuan mesej tersebut.

Pendakwahan/Preaching

Pendakwahan melalui dokumentari adalah amat berkesan, dan banyak keluaran-keluaran sedemikian telah menjadi popular dan kontroversi, dan selalunya popular disebabkan oleh kontroversi tersebut bukan semestinya ianya mempunyai kandungan yang hebat...  Kontroversi pula boleh timbul jika dokumentari tersebut mengutarakan teori-teori konspirasi yang menuding jari ke arah sesetengah pihak. Dalam Malaysia pula isu-isu sensitif berkaitan dengan perkauman dan agama tidak diterima dengan baik oleh kebanyakan penonton dan ianya selalu disekat di tahap pra-penerbitan oleh stesen-stesen TV sendiri.

Perkara-perkara sedemikian bolehlah di filem secara persendirian dan dibawa ke festival filem di mana penonton-penonton di sana boleh menerimanya. Tetapi untuk program majalah TV - tidak kira apa platformnya - kita perlu sedar bahawa spektrum penontonnya adalah amat luas, kita perlukan perhatian mereka, dan perlu mengelakkan diri daripada menggores hati mereka sehingga mereka memprotes; dan keadaan akan menjadi kucar kacir sehingga stesen siaran akan menggantung sementara siri majalah tersebut , atau, lebih teruk, terus di batal.

Mesej dan Dakwah

Pendakwahan tentang kepercayaan sendiri dari segi agama dan budaya ada platformnya tersendiri. Kadang-kadang terdapat satu lapisan yang tipis memisahkan mesej dan dakwah. Mesej perlulah penyampaian perkara-perkara yang hanya sampai kepada penerima-penerima yang sesuai atau terpilih.

Kita tidak boleh mengambil sesuatu kepercayaan, ideologi, atau teori, dan seperti frasa bahasa Inggeris “cherry picking’ (memetik ceri)... hanya mengambil fakta-fakta dan insiden-insiden yang membantu meneguhkan teori atau kenyataan yang ingin kita sampaikan. Sebaliknya, kita perlu membuat kesimpulan setelah melihat fakta-fakta yang dapat dicari dan situasi yang mengelilingi insiden tersebut.

Jika kita memetik ceri, kita boleh jadi berat sebelah, dan walaupun apa yang disampai dipersetujui oleh sesetengah pihak, ia juga boleh mendapat tentangan hebat daripada mereka yang bercanggah pendapat, dan juga boleh ditolak oleh mereka yang neutral.

Jangan Hakimi Subjek

Pengarah dan penulis filem dokumentari ternama seperti Michael Moore menjadi terkenal bukan kerana isi kandungan filemnya yang berkualiti dan dilihat sebagai satu pencapaian tertinggi dalam industri perfileman dokumentari... Tidak. Mereka menjadi popular kerana kesemuanya mempunyai agenda, dan keseluruhan atmosfera filem-filemnya lebih kepada mengutuk sesuatu pihak. Ini kita boleh buat dalam situasi perfileman bebas (independent filmmaking).

Dalam program majalah, kita biarkan tetamu kita memberi pendapat dan pandangan mereka yang datang daripada posisi atau latar belakang mereka – berasaskan kelayakan dan pengalaman mereka. Tetapi, sebagai pihak neutral, kita hanya boleh sertakan kenyataan yang menyokong apa yang merek telah katakan. Jika apa yang diketengahkan adalah penting tetapi ianya disokong oleh fakta-fakta yang kita rasa boleh dicabar kelak – kita nyatakan kesangsian kita dan biarkan penonton untuk memutuskan pendapat masing-masing.

Oleh itu, sekurang-kurangnya dalam rancangang majalah “never take sides”. Jangan sesekali memihak sesiapa pun - RKP

Bahagian 14: Kerja rumah sebelum wawancara

Bahagian 16: Berdakwah kepada koir

Comments

Popular Posts