Penulisan Skrip Program Majalah Untuk TV 16


Kita sambung sedikit isu yang dibincangkan di bahagian 15 mengenai isu “mendakwah” dalam program majalah. Seperti yang dinyatakan disana, kita mempunyai tanggungjawab sebagai penulis skrip untuk berdiri di tengah-tengah garisan antara dua isu/pandangan yang bertentangan.

Jika disana kita berbincang mengenai memaksa masuk pendapat dan pandangan kepada penonton melalui penulisan skrip. Tetapi apa pula jika kita terlalu baik sehingga hanya membawa masuk naratif yang menyenangkan hati penonton sahaja?

 “Preaching to the choir” / Berdakwah kepada koir

Maafkan saya untuk terjemahan langsung di atas. Tetapi ungkapan tersebut adalah salah satu masalah besar kebanyakan pemimpin-pemimpin dan juga pembikin filem dokumentari. Mereka tidak memikirkan rakyat atau penonton-penonton yang tidak mempunyai kesedaran tentang mesej yang ingin mereka sampaikan.

Malah,  mereka “pander to the mass” atau memberi apa yang diinginkan oleh ramai, walaupun perkara yang diingini itu adalah bahaya seperti kefanatikan mereka kepada agama atau ideologi. Ini perlu dielakkan langsung dalam program majalah.

Di sinilah penerbit perlu membawa masuk pelbagai pihak dari latar belakang berlainan untuk memberi pandangan mereka, yang tidak lari dari subjek yang dibincangkan dalam program tersebut dan membawa masuk perspektif baru dalam perbincangan ini.

Membawa masuk pandangan/pendapat dalam skrip

Seperti rencana, artikel, pandangan, pendapat dan analisis daripada mereka yang bukan menjadi tetamu dalam rancangan tersebut boleh dibawa masuk ketika menulis skrip latar suara. Tetapi ianya perlu menyokong perkara yang sedang dibincangkan.

Dalam penyelidikan mengenai sesetengah subjek, kita boleh menyokong sesetengah kenyataan dengan membawa masuk pandangan pakar-pakar daripada buku-buku atau rencana yang di tulis. Dan ianya mestilah sesuai dengan subjek dan perkara yang sedang dibincangkan tatkala itu.

Kesemua ini harus nampak baru dan segar bagi penonton-penonton. Ramai yang tidak tahu langsung tentang subjek yang dibincangkan; oleh itu... untuk mereka menerima setiap perkara, fakta, penerangan mengenai sesuatu insiden yang mungkin telah berlaku... mereka perlu diyakinkan dengan sokongan yang disebutkan selama ini, dengan bukti-bukti, keterangan daripada saksi. Ini mungkin akan membantu mereka mengambil perhatian mengenai perkara yang baru mereka faham, dan bukan untuk menukarkan fikiran mereka – itu terpulang kepada mereka.

Dan pada masa yang sama, kita juga perlu mencabar penonton-penonton dengan maklumat-maklumat yang betul tetap sukar diterima. Truth is a bitter pill, kebenaran boleh memahitkan hati. Ini juga bukanlah bermaksud kita memaksa perubahan pendapat dikalangan mereka.

Oleh itu, kita boleh elakkan diri dari menulis perkara-perkara yang senang disetujui atau disokong oleh penonton. Ingat, jangan pandang rendah intelek penonton, mereka suka dicabar dengan pandangan baru dan maklumat-maklumat kukuh yang tidak pernah mereka ketahui sebelum ini.

Jangan akibatkan permulaan kultus pula

Pengabadian fanatik, akan mengakibatkan pewujudan budaya kultus (cults). Okay, mungkin saya keterlaluan sedikit mengenai isu ini, tetapi banyak rancangan-rancangan luar negara pernah capai tahap kultus, seperti program bual bicara Oprah dimana peminat-peminat banyak menjadi seperti pengikut pula.

Perkara ini jarang berlaku, tetapi kita tidak tahu apa yang bakal mencetuskan perkara yang disetujui yang kemudiannya menjadi titik tanda permulaan sub-budaya pula yang memecah belahkan keluarga dan masyarakat. Ini satu penganggaran yang kemungkinan yang berlebihan...tetapi kita tidak tahu...

....seperti yang ditulis oleh penulis skrip filem terkenal William Goldman, apabila berbincang tentang industri filem dan kejayaan dan kegagalan sesuatu filem, “Nobody knows anything” (tiada sesiapa pun tahu apa-apa). - RKP

Bahagian 15: Pendakwahan dalam skrip

 Bahagian 17: Petikan dari penulis

 

 


Comments

Popular Posts