Penulisan Skrip Program Majalah Untuk TV - 9
Semua
wartawan-wartawan tahu perkara ini, sebelum sidang media atau sesi temu ramah, mereka
akan menyediakan soalan-soalan yang akan ditujukan kepada sesiapa yang di temu
ramah atau yang mengambil soalan di sesi-sesi umum tersebut.
Penyediaan
Kita telah lihat kaji
selidik di bab lepas, dan ianya adalah kaji selidik tahap awal. Aktiviti ini
tidak akan berakhir, sehingga hari berlakunya penggambaran dan sebelum rakaman
suara latar, seorang penulis skrip akan terus melakukan kaji selidik baru jika
diperlukan.
Ketika
penggambaran, tetamu yang diwawancara akan memberi penerangan baru tentang
isu-isu yang dikemukakan pada episod tersebut. Dan fakta-fakta yang dikemukakan
memerlukan bahan audio visual sebagai bukti.
Setelah kita
sudah tahu siapakah yang akan muncul untuk dokumentari atau rancangan majalah,
kita perlu sediakan soalan-soalan yang berkaitan. Kita sudah tahu siapakah yang
akan ditemu ramah, dan kita perlu dapatkan maklumat latar belakang individu
tersebut.
Selalunya, mereka
yang bersetuju untuk hadir untuk diwawancara akan meminta senarai soalan-soalan
yang bakal ditanya. Ini tidak digalakkan, kerana mereka tidak akan kelihatan
spontan ketika rakaman dilakukan.
Memahami tetamu/personaliti
ditemu ramah
Jawapan yang
spontan, “spur of the moment”, dan mendadak akan lebih menarik minat penonton.
Tetamu akan kelihatan berfikir secara mendalam,
dan memberi respons mereka dengan berhati-hati, dan jika mereka terlibat secara
peribadi, samada dengan subjek tersebut atau secara emosi, maka kita boleh mengharapkan
respons yang lebih teruja, gembira, atau resah. Ini akan mencetuskan
penglibatan emosi daripada pihak penonton.
Pada masa yang
sama, kita perlu menyediakan tetamu kita dengan subjek yang akan dibincangkan
dengannya. Kita perlu mengetahui latar belakang dan bidang-bidang yang diceburi
oleh mereka. Dengan ini, kita boleh menghadkan soalan-soalan kita kepada kawasan,
atau bidang kuasa mereka (bagi pegawai-pegawai kerajaan seperti polis).
Dengan soalan
yang berdasarkan latar belakang mereka, kita boleh mengelakkan keadaan yang
janggal, yang tidak selesa ketika berlaku penggambaran. Kita pernah mendengar
mengenai banyak rancangan-rancangan bual bicara dan lain-lain di mana tetamu
episod keluar dengan tiba-tiba ketika masih dalam penggambaran.
Senarai Soalan
Sediakan senarai
soalan yang berstruktur. Ianya boleh bermula dengan persoalan mengenai maklumat-maklumat
mengenai personaliti tersebut. Jangan terlalu peribadi, terutamanya jika mereka
pernah mengalami apa-apa pengalaman yang tidak bersesuaian dengan subjek
rancangan tersebut. Mereka boleh hilang minat dan tidak mahu membaca
soalan-soalan berikutnya.
Kemudian, mulakan
dengan soalan-soalan yang berkaitan dengan episod tersebut dan pandangan atau
penjelasan mereka daripada sudut pandangan latar belakang mereka.
Sebagai contoh.
Untuk Skandal Watergate, kita semestinya susah untuk mendapatkan Bob Woodward
dan Carl Bernstein, wartawan yang membongkar isu tersebut yang kini dalam umur
70an, dan tinggal di Amerika Syarikat.
Jadi, kita hanya
dapat berbincang isu tersebut dengan wartawan tempatan, dan antara soalan yang
dikemukakan adalah lebih tertumpu kepada kaedah-kaedah yang digunakan oleh
wartawan tersebut ketika beliau sendiri melakukan penyiasatan untuk surat
khabar mereka di negara kita.
Dari situ, kita
juga boleh mendapatkan pengalaman mereka sendiri, dan kes-kes yang mereka terlibat.
Ini akan mengayakan lagi kandungan episod tersebut dan menguatkan lagi
penglibatan penonton-penonton tempatan.
Jadi, persediaan
adalah penting. Tidak kisah siapa yang menyediakan soalan-soalan dan membuat
kaji selidik. Ianya adalah amat penting dan membantu memantapkan lagi skrip anda
– RKP 29/11/21
Bahagian 8: Menggunakan Filler
Bahagian 10: Penggunaan VO
Comments
Post a Comment