Penulisan Skrip Program Majalah Untuk TV - 8
Filler.
Itulah nama berita-berita kecil, yang tidak penting, yang digunakan oleh surat khabar untuk mengisi bahagian kosong muka surat tatkala semua berita penting telah di muat masuk. Disini, mereka memasukan berita-berita yang tidak penting, tetapi mungkin boleh menarik perhatian seorang atau dua pembaca. No space is wasted, tiada mana-mana ruang pun dibazirkan.
Dan inilah yang menjadi masalah kadang-kadang dalam program dokumetari atau majalah, apabila kita terjebak pada satu tempat dimana kita tiada bahan yang sesuai untuk di isi pada masa tersebut.
Mengisi kekosongan.
Untuk rancangan majalah (bertemakan jenayah dan media), saya terus memulakan kerja penulisan skrip VO setelah temu ramah disusun oleh penyunting dan diberi beberapa mini antara klip-klip tersebut.
Disebabkan saya sendiri yang memulakan kerja kaji selidik, saya berjaya mencari bahan-bahan seperti klip-klip dan gambar-gambar yang perlu disusun mengikut penyuntingan yang telah di buat. (Ini kerja pembantu pengarah, atau pengarah sendiri, tetapi saya telah diberi tanggungjawab tersebut kerana saya lebih mengenali subjek-subjek rancangan tersebut).
Namun, kadang-kadang walaupun kita mempunyai banyak bahan-bahan yang boleh digunakan, yang menjadi perhatian utama bagi penonton-penonton adalah temuramah dan kandungan daripada perbualan tersebut.
Apa yang boleh kita buat jika kita tidak langsung mendapat isi kandungan yang secukupnya daripada tetamu episod tersebut. Apakah yang perlu atau boleh kita isi diantara satu perbualan ke satu lagi?
Pengisi (fillers)
Seperti filem berbentuk fiksyen, kerja seorang penulis skript adalah mengisi muka surat dengan adegan-adegan yang penting, yang membawa plot cerita ke hadapan. Begitu juga dengan majalah dan dokumentari.
Pada satu ketika kita akan berasa tersangkut, tidak boleh membawa jalan cerita ke mana-mana. Klip temu ramah telah disusun sebaik mungkin, namun terdapat saat-saat di mana A tidak boleh dikaitkan dengan B yang akan datang.
enambah pengetahuan penonton-penonton dengan lebih lagi maklumat mengenai kes-kes yang dibincangkan. Teknik aliran yang dibincangkan dalam pos sebelum ini, adalah amat diperlukan disini.
Seperti yang disebut tadi, kita boleh menambah lebih maklumat, data, infografik, dan lain-lain yang sesuai dengan apa yang telah dibincangkan sebelum ini untuk di extrapolasi.
Jangan terdesak!
Jangan kita mengisi kekosongan sebab ianya perlu di isi. Inilah kesalahan yang di buat oleh ramai pembikin filem, samada fiksyen, dokumentari atau siri majalah. Kita sendiri pernah menuntun beberapa rancangan yang membosankan disebabkan adegan-adegan yang mengheret, atau perkara-perkara yang tidak kena mengena dengan apa-apa pun tiba-tiba datang entah dari mana.
Pengekalan minat penonton adalah penting, setiap saat. Di zaman teknologi dan gajet-gajet ini, perhatian mereka boleh beralih bila-bila masa, dan tumpuan mereka perlu untuk kita terus sampaikan apa yang ada dalam program kita.
Dengan flow, aliran, dan setiap saat dan minit di skrin kita perlu terus memberi maklumat dan perkara-perkara baru bagi penonton dan gunakan gap, kekosongan untuk memperkayakan lagi pengetahuan penonton. Sehingga pos yang akan datang.
Dan inilah yang
menjadi masalah kadang-kadang dalam program dokumetari atau majalah, apabila
kita terjebak pada satu tempat dimana kita tiada bahan yang sesuai untuk di isi
pada masa tersebut.
Mengisi
kekosongan.
Untuk rancangan
majalah (bertemakan jenayah dan media), saya terus memulakan kerja penulisan
skrip VO setelah temu ramah disusun oleh penyunting dan diberi beberapa mini antara
klip-klip tersebut.
Disebabkan saya
sendiri yang memulakan kerja kaji selidik, saya berjaya mencari bahan-bahan
seperti klip-klip dan gambar-gambar yang perlu disusun mengikut penyuntingan
yang telah di buat. (Ini kerja pembantu pengarah, atau pengarah sendiri, tetapi
saya telah diberi tanggungjawab tersebut kerana saya lebih mengenali subjek-subjek
rancangan tersebut).
Namun,
kadang-kadang walaupun kita mempunyai banyak bahan-bahan yang boleh digunakan,
yang menjadi perhatian utama bagi penonton-penonton adalah temuramah dan kandungan
daripada perbualan tersebut.
Apa yang boleh
kita buat jika kita tidak langsung mendapat isi kandungan yang secukupnya
daripada tetamu episod tersebut. Apakah yang perlu atau boleh kita isi diantara
satu perbualan ke satu lagi?
Pengisi (fillers)
Seperti filem
berbentuk fiksyen, kerja seorang penulis skript adalah mengisi muka surat
dengan adegan-adegan yang penting, yang membawa plot cerita ke hadapan. Begitu
juga dengan majalah dan dokumentari.
Pada satu ketika
kita akan berasa tersangkut, tidak boleh membawa jalan cerita ke mana-mana. Klip
temu ramah telah disusun sebaik mungkin, namun terdapat saat-saat di mana A
tidak boleh dikaitkan dengan B yang akan datang.
Seperti yang
disebut tadi, kita boleh menambah lebih maklumat, data, infografik, dan lain-lain
yang sesuai dengan apa yang telah dibincangkan sebelum ini untuk di extrapolasi.
Jangan terdesak!
Jangan kita mengisi
kekosongan sebab ianya perlu di isi. Inilah kesalahan yang di buat oleh ramai
pembikin filem, samada fiksyen, dokumentari atau siri majalah. Kita sendiri
pernah menuntun beberapa rancangan yang membosankan disebabkan adegan-adegan
yang mengheret, atau perkara-perkara yang tidak kena mengena dengan apa-apa pun
tiba-tiba datang entah dari mana.
Pengekalan minat penonton
adalah penting, setiap saat. Di zaman teknologi dan gajet-gajet ini, perhatian
mereka boleh beralih bila-bila masa, dan tumpuan mereka perlu untuk kita terus
sampaikan apa yang ada dalam program kita.
Dengan flow,
aliran, dan setiap saat dan minit di skrin kita perlu terus memberi maklumat
dan perkara-perkara baru bagi penonton dan gunakan gap, kekosongan untuk
memperkayakan lagi pengetahuan penonton. Sehingga pos yang akan datang.
Comments
Post a Comment