Penulisan Skrip Program Majalah Untuk TV – 7
Suara
Pengarang – Aliran dan pengaitan
Dua elemen yang
penting ketika sedang bercerita: Aliran dan pengaitan. Aliran cerita tersebut
serta kaitan daripada satu perkara ke perkara yang lain adalah penting dalam penyampaian
sesuatu subjek kepada penonton.
Aliran
Saya menggunakan
perkataan “aliran” untuk flow disini, di mana ianya lebih sesuai dalam
konteks penulisan skrip bukan fiksyen. Mungkin ada perkataan yang lebih sesuai.
Jadi, sesuatu
aliran itu perlulah lancar, tanpa apa-apa halangan, dan selok-belok yang muncul
tiba-tiba. Begitu juga dengan penerangan yang diberi melalui VO, ianya perlu
mendapat perhatian penonton, membawa mereka ke alam yang sedang diceritakan tanpa
mengganggu konsentrasi penonton. Di sini walaupun kita perlu faham bahawa
penonton zaman sekarang mempunyai rentang perhatian yang singkat (short
attention span) disebabkan kesibukan dan gangguan daripada gajet-gajet.
Temu ramah dan
penerangan
Bila temu ramah
sudah disusun mengikut jalan cerita yang dipilih dan kita dapat lihat bahawa
satu temu ramah ke lain. Jika kita membahagikan temu ramah A, kepada A1, A2, A2
dan bagi soalan lain yang di tuju kepadanya, AB1, AB2, AB3... kemungkinan besar
A1 ada kaitannya dengan AB3.
Jadi, diantara A1
dan AB3, kita perlu membawa satu subjek dan kaitkannya dengan subjek berikut.
Ini tidaklah mustahil, disebabkan keseluruhan rancangan tersebut mempunyai satu
tema penyatuan (a unifying theme) maka kita tidak boleh lari langsung daripada
apa yang hendak disampaikan.
Untuk peralihan
yang “licin” bahasa kita mempunyai pelbagai cara, iaitu penggunaan kata hubung
dan Penanda Wacana.
Kata hubung
traditional yang lebih cenderung kepada perbualan seperti:
Untuk lebih spesifik dan keperluan untuk menekankan sesuatu perkara atau fakta, kita boleh menggunakan frasa-frasa seperti berikut:
- ·
bertitik
tolak daripada hal ini
- ·
tambahan
pula
- ·
lebih-lebih
lagi
- ·
selain
itu
- ·
di
samping itu
- ·
seperkara
lagi
- ·
sementelahan
- ·
sehubungan
dengan itu
- ·
lanjutan
daripada itu
- ·
bukan
sahaja itu malah
- ·
seterusnya
- ·
begitu
juga dengan
- ·
lain
daripada itu
- ·
bahkan
juga
- ·
turut
menjadi (faktor/punca/sebab // kesan/impak // langkah/cara) ialah
- ·
turut
diambil kira
- ·
cukup
menarik juga
- ·
walhal
daripada itu
Keperluan
untuk lompat ke perkara lain
Kadang-kadang,
kita terpaksa beralih ke perkara yang langsung tidak kena-mengena dengan apa
yang telah dibincangkan selama ini. Katakanlah tetamu berbincang tentang
rompakan, dan kita terpaksa beralih ke isu perpecahan dalam rumah tangga. Ya,
semestinya ada sesuatu yang tidak kena dengan flow ini, tetapi naratif melalui
VO boleh memperbaikinya. Kita boleh mengaitkan satu ke lain. Contoh:
Rompakan ini
telah diliputi luas oleh media-media dinegara kita. Ini disebabkan pembaca dan
penonton sering cepat tertarik dengan kisah-kisah rompakan yang kadang-kadang
boleh jadi lebih peribadi kepada mereka yang telah menjadi mangsa jenayah ini.
Kaitan
peribadi ini selalu dicari-cari oleh penonton dan pembaca, kerana mereka tidak
mahu keseorangan dalam pengalaman tragis seperti itu. Kes rompakan, pembunuhan,
dan isu-isu rumah tangga juga cepat menarik perhatian mereka. Lebih teruk
perpecahan perhubungan rumah tangga, lebih tertarik penonton dan pembaca yang
tidak boleh lari daripada isu ini.
Dan kita boleh
bincang isu rumah tangga dari sini. Kita akan berbincang tentang aliran dan
penggunaan ayat yang mengaitkan satu isu ke isu lain di bahagian yang akan
datang
Peringatan.
- Jika boleh, baca dengan lantang apa yang ditulis dan lihat di mana ada tempat yang agak “menggelegar”, tak kena jalan ceritanya.
- Perhubungan sari satu perkara ke perkara lain mesti lancar, jangan melompat. Ingat: Rentang Perhatian Yang Singkat.
Comments
Post a Comment