Penulisan Skrip Program Majalah Untuk TV – 6

 

Mengenali dan Memahami Penonton

Satu masalah besar pembikin filem, samada fiksyen atau dokumentari, mahupun program majalah adalah untuk mengetahui apakah yang diinginkan oleh penonton. Ini adalah misteri yang tidak boleh dijawab dengan sepenuhnya.

Jika seseorang penulis atau penerbit mempunyai 100% keyakinan mengenai siapakah penonton atau pembaca mereka, lebih-lebih lagi statistik mengenai saiz dan kategori – mereka menipu. Kita boleh sasarkan sekumpulan penonton, dari segi penganggaran mengenai minat keseluruhan dalam subjek yang ingin kita persembahkan - tetapi selebihnya akan bertambah, atau berubah mengikut masa dan keadaan. 

Bayangkan dahulu

Tatkala kita melakar cadangan untuk dipertimbangkan oleh pihak stesen atau lain-lain pembiaya projek, kita sudah mendapat gambaran siapakah yang akan mendapat faedah daripada rancangan yang akan kita persembahkan. Kita juga dapat bayangkan sifat-sifat penonton yang akan terkagum dengan penyampaian kita dan kita mahu menyuap mereka dengan persembahan yang terbaik, dan cukup boleh “mengenyangkan” mereka.

Tetapi, kita juta perlu tahu bahawa antara mereka terdapat ramai yang langsung tidak tahu tentang apa yang perlu difahami dulu mengenai subjek yang akan dibincangkan dalam episod tersebut.  Oleh itu, ianya adalah tugas kita untuk memberi pengenalan yang sesuai, dan yang tidak “menghina” kepandaian mereka (insult the intelligence). Penonton selalunya tidak suka disuap maklumat seperti kanak-kanak, mereka mahu dilayan seperti dewasa dan menerima maklumat yang boleh di hadam tanpa apa-apa halangan, penapis dan penolakan.

Perhubungan dengan penonton

Ketika saya menulis, saya selalu menganggap penonton (atau pembaca bergantung kepada platform) ada di hadapan saya dan saya sedang menceritakan kisah saya secara lisan kepada mereka... ini menyenangkan proses untuk mengetahui apakah yang mahu mereka mendengar (membaca atau melihat).

Saya juga bayangkan penulis lain, atau sesiapa yang pernah baca tulisan saya dan ada meminati mungkin satu atau dua tulisan saya. Disebabkan saya tahu kenalan ini, maka saya dapat juga mengagak apa yang mereka suka dengar dan apa yang perlu saya elak dalam perkongisan tersebut. Kita boleh menunjukkan apa yang ditulis kepada ahli keluarga dan rakan kita untuk mendapatkan komen-komen daripada mereka.

Oleh itu, skrip untuk suara latar terutamanya perlukan satu bentuk keintiman dalam penyampaiannya supaya penonton bukan sahaja memahami apa yang kita hendak sampaikan, tetapi juga menerima maklumat-maklumat yang kita hendak sampaikan pada mulanya, sehingga mempercayai kandungan-kandungan yang akan datang dengan kepercayaan yang sudah pun dibina (pre-built trust)

Namun, penonton yang paling penting disini adalah diri kita sendiri. Disinilah kita boleh menyelitkan semangat (passion) kita, rasa dekat kita, yang terikat dengan subjek yang ingin kita bincangkan. Jika sebagai penonton atau pembaca, kita perlu menghakimi hasil penulisan kita secara tulus, ikhlas dan tidak menipu diri sendiri.

Kesemua ini perlu kita bawa bersama kita setiap kali kerja kita menulis. Disitulah ianya bermula, untuk mereka, dan disitulah ianya berakhir, memuaskan hati mereka.  

Perkara yang perlu dibawa balik dari artikel in

  • Penonton bukanlah kurang pandai.
  • Penonton memerlukan kita untuk maklumat, dan kita memerlukan penonton untuk mendengar apa yang kita hendak sampaikan. Perlu, bukan ingin. 
  • Diri kita sendirilah penonton pertama.

Sehingga tajuk lain......

Bahagian 5: Suara Pengarang

Comments

Popular Posts