Penulisan Skrip Program Majalah Untuk TV – 5


Setiap tulisan mempunyai suara tersendiri. Memang ianya adalah suara pengarang itu sendiri.

Jika kita ambil skrip naratif berbentuk fiksyen, kita akan mendengar suara-suara yang berlainan melalui pelbagai watak dalam cerita tersebut. Tetapi, di atas lapisan-lapisan tersebut, terdapat suara pengarang cerita – The Narrator ataupun kadang-kadang dikenali sebagai Voice Of God (tetapi ungkapan ini boleh menjadi masalah terutamanya di negara kita).

Suara Pengarang

Bagi sesetengah majalah dan dokumentari, suara pengarang tidak diperlukan. Jika jalan cerita sudah ditentukan, dan maklumat yang cukup (sebaiknya lebih dari cukup), maka ianya boleh mengikut naratif yang ditentukan di bilik penyunting (editor’s room).

Tetapi untuk majalah, bagi segmen diantara temu ramah, jalan cerita sebaiknya perlu dibawa oleh suara latar bagi pihak pengarang – iaitu penulis skrip itu sendiri.

Suara Latar, selalu dirujuk sebagai VO (Voice Over dalam Bahasa Inggeris) adalah sahabat karib dan pemandu bagi penonton... VOlah yang akan memberi penjelasan atas apa yang sedang berlaku di monitor kaca anda

Bahan kaji selidik perlu disusun mengikut naratif. Jalan ceritalah yang penting untuk menarik perhatian penonton. Perhatian mereka perlu dikekalkan agar mereka tidak hilang minat, dan maklumat-maklumat yang dikongsi melalui VO akan mengekalkan penglibatan mereka dalam persembahan ini.

Bahasa yang digunakan perlulah mudah dan senang difahami. Kita tidak mahu penonton meraba-raba dalam kegelapan ketika kesemuanya sedang berjalan dengan lancar. Oleh itu, ianya menjadi satu alat untuk memberi penjelasan dan kaitan apa yang kita melihat secara visual terhadap isu atau subjek yang sedang di bincang dalam episod itu.

Tugas Suara Pengarang

Seperti yang disebut tadi, tugas pengarang adalah untuk memberi maklumat dan terus mengekalkan perhatian penonton, dengan penuh keyakinan. Ini bukan satu lagi butiran motivasi... tanpa ayat-ayat yang kuat, yang jelas, ianya hanya memberi ruang untuk dikritik, atau lebih teruk, dikutuk oleh penonton.

Tulisan untuk VO boleh nampak berbentuk artikel atau berita, dan ianya bukanlah satu masalah jika maklumat yang berkaitan ada didalamnya. Cuma, ianya perlulah mempunyai tanda baca yang sesuai dan tidak panjang sangat. Anda perlu bacanya dengan lantang untuk mengetahui kesesuaiannya bagi artis VO kelak ketika rakaman.

Dalam penggunaan ayat dan perkataan berkait rapat dengan tema rancangan, kita boleh membentuk satu suasana yang sesuai untuk penonton bagi mereka menerima lebih lagi maklumat-maklumat yang keras (cold, hard facts) terutamanya daripada tetamu-tetamu rancangan tersebut. Bahagian yang akan datang akan terus meneliti tulisan, cara penulisan, dan yang penting, aliran (flow) tulisan tersebut.

Kita akan masukan banyak lagi elemen-elemen yang perlu untuk memberi naratif supaya kita dapat mengungkitkan emosi yang dikehendaki daripada penonton. Sehingga perbincangan yang akan datang...

Bahagian 4: Bukti audio visual

Bahagian 6: Mengenali dan memahami penonton

Comments

Popular Posts