Penulisan Skrip Program Majalah Untuk TV 19


Mengendali Maklum Balas 1

Maklum balas untuk skrip anda tidak semestinya berlaku pada tahap akhir, setelah draf pertama siap. Anda kadang-kadang akan diminta menunjuk kerja yang masih dalam proses (Work in progress). Malah, setiap skrip adalah work in progress sehingga di talam penggambaran dan untuk rancangan majalah dan dokumentari, atau ketika proses penyuntingan.

Jangan anggap maklum balas ini seperti laporan kemajuan (progress report) atau kritikan untuk menghampakan anda. Setiap maklum balas adalah penambahan pengetahuan kita dan amat perlu untuk pengalaman kita.

Malah, penulis skrip yang berpengalaman dalam industri akan juga melaluinya, dan ini disebabkan dia tidak bekerja dengan pengarah atau penerbit yang sama dalam projek-projek mereka. Setiap kali, mereka berurusan dengan personaliti yang berbeza dalam corak pemikiran mereka dan kemahuan mereka.

Penolakan dan kritikan

Ya, penolakan skrip secara keseluruhan boleh menghampakan kita; kita pun boleh berputus asa dan sendiri ingin berhenti. Tetapi, kisah-kisah dimana skrip telah ditolak langsung perkara yang norma yang perlu dijangkakan supaya kita bersedia untuk langkah seterusnya.

Jadi, ingat, bidang penulisan adalah kerja bersendirian. Sehingga kerja siap, kita tidak boleh bercakap dengan sesiapa pun tentang subjek tersebut, dan hanya dengan adanya proses maklum balas kita boleh tahu bahawa kita berada di landasan yang betul (on the right track) dan jelas tentang konsep dan subjek yang ditulis.  

Juga, seperti yang dinyatakan disini, “maklum balas yang paling berharga adalah yang jujur, teliti, dan yang paling penting, boleh diambil tindakan....dan pada masa yang sama....

Membezakan maklum balas yang baik dan buruk.

Disebabkan maklum balas adalah subjektif; anda mungkin tidak dapat membezakan yang baik daripada yang buruk. Kritikan 'buruk' biasanya bersifat pandangan atau pendirian si pengkritik, di luar konteks, dan hanya bertujuan untuk menunjukkan kelemahan, tanpa keikhlasan dalam cadangan tindakan sesuai untuk menyelesaikannya.”

Buruk disini tidaklah “teruk”, tetapi memang sukar untuk diterima. Kita juga perlu melihat diri sendiri, iaitu perwatakan kita – sanggupkah kita tidak mendengar ego kita dan menerima pandangan orang lain yang bertanggapan dengan penilaian kita sendiri?

Walaupun kita menulis apa yang kita mahu tuntun sendiri, ramai mempunyai cita rasa yang lain, kehendak yang mungkin tidak selari dengan apa yang kita mahu sampaikan.

Maklum balas yang boleh kita tolak adalah yang kita tahu bahawa ianya di bentuk oleh pandangan serong seseorang itu. Mungkin agenda pengarah atau penerbit sudah berubah. Pada tahap ini, kita perlu mengingatkan mereka pula konsep asal yang telah disetujui oleh semua (terutamanya jika program ini di terbitkan untuk stesen TV dan sebagainya). Kita mungkin akan dimaki atau dikritik balik – tidak apa, jika skrip itu ditolak oleh pihak penyiaran atas sebab atau isu-isu yang sama, baru yang lain akan faham. Some learn their lessons the harder way atau dalam bahasa pasar (izinkan), ada mereka yang “dah kena lesing baru nak belajar”.

Jaga reaksi anda

Mungkin di Malaysia kita tidak dengar pasal penulis skrip prima dona atau berita-berita mengenai penulis skrip yang meninggalkan projek separuh jalan. Kita tidak mempunyai industri yang besar, lagi-lagi penulis skrip di Hollywood sendiri terpaksa menanggung pelbagai kehinaan dan masih lagi berdedikasi kepada kepada kerjaya mereka.

Pendapat saya sendiri adalah, kepuasan datang bukan sahaja apabila kerja yang kita buat diberi bayaran yang sepatutnya, tetapi apabila kita melihat produk akhir tersebut, samada berita oleh wartawan, atau program di TV oleh penulis skrip. Melihat penulisan kita menjelma di skrin dalam bentuk suara atau lakonan dan dipuji oleh semua pihak.

Oleh itu, terimalah maklum balas dan kritikan dengan hati dan minda yang terbuka. Tanya penulis yang berjaya di seluruh dunia samada mereka masih lagi menerima kritikan atau maklum balas – kebanyakan mereka akan menjawab bahawa mereka mahukan panduan-panduan sebegitu kerana itulah sebabnya mereka terus dapat menghasilkan penerbitan karya-karya yang hebat secara konsisten. - RKP


Bahagian 18: Mengendali blok penulis

Comments

Popular Posts